Plato dan Aristoteles: bagaimana mereka berbeza?

Plato (428-c. 348 c. SM) dan Aristoteles (384-322 SM) biasanya dianggap sebagai terbaik kedua-dua tokoh falsafah Barat. Selama dua dekad beberapa Aristoteles menjadi ulama Plato dan rakan sekerja di Akademi di Athens, sebuah institusi untuk penyelidikan falsafah, perubatan dan matematik dan bimbingan berasaskan dengan menggunakan Plato di dalam 380s tersebut. Walaupun Aristoteles dihormati jurulatih beliau, falsafah beliau kemudiannya berlepas dari Plato dalam aspek penting. Aristoteles juga disiasat kawasan falsafah dan bidang teknologi yang kini ingat tidak kritikal oleh Plato. Mengikut pandangan tradisional, falsafah Plato adalah abstrak dan utopian, manakala Aristotle empirikal, waras, dan commonsensical. Berbeza itu dikenali disarankan dalam kawasan terbuka sekolah Athens (1510-sebelas) melalui pelukis Itali Renaissance Raphael, yang menggambarkan Plato dan Aristoteles secara kolektif dalam perbualan, dikelilingi melalui ahli falsafah, saintis, dan artis dari terdahulu dan kemudian seketika. Plato, memulihara replika beliau berkomunikasi Timeo (Timaeus), faktor-faktor menaik ke langit; Saidina Ali Abi Talib, mengekalkan beliau Etica (etika), faktor-faktor luaran kepada sektor.


Walaupun pandangan ini adalah biasanya tepat, ia bukan sangat illuminating dan mengaburkan apa Plato dan Aristoteles mempunyai dalam tidak biasa dan continuities, antaranya mencadangkan tersalah Falsafah mereka yang bertentangan kutub.

Jadi bagaimana tepat tidak falsafah Plato berbeza-beza dari Aristoteles 's? Berikut adalah perbezaan utama 3.

Borang-borang. Maksimum perbezaan asas antara Plato dan Aristoteles membimbangkan mereka teori birokrasi. (Apabila digunakan untuk berunding birokrasi seperti Plato difahami mereka, istilah "Borang" الجمعية dimodalkan, kerana nama-nama bentuk-bentuk yang Platonik orang. Tempoh masa adalah lowercased sementara yang digunakan untuk merujuk kepada birokrasi seperti Aristoteles difahami mereka.) Bagi Plato, borang-borang yang sempurna exemplars, atau macam ideal, kediaman dan jenis yang terletak di antarabangsa. Sesuai dengan barang-barang atau jenis setiap itu adalah satu bentuk inilah yang sesuai contoh atau jenis yang terbaik. Oleh itu rumah-rumah "menakjubkan" dan "hitam" sepadan dengan borang-borang yang indah itu dan hitam; macam "Kuda" dan "segitiga" sepadan dengan bentuk kuda dan segi tiga; dan sebagainya.

Faktor mempunyai sifat ia telah, atau tergolong jenis ia kepunyaan, kerana ia "mengambil bahagian" di dalam borang-borang yang sesuai untuk kediaman orang-orang atau macam. Aspek yang merupakan seekor Kuda hitam yang menakjubkan kerana ia mengambil bahagian dalam yang indah, hitam dan Kuda; aspek yang adalah Segitiga ungu yang besar kerana ia mengambil bahagian yang besar, merah dan segi tiga; seorang yang berani dan bermurah hati kerana dia mengambil bahagian dalam borang keberanian dan luarbiasa; dan sebagainya.

Bagi Plato, borang-borang adalah ringkasan barangan, sedia ada benar-benar keluar dari pintu Ruang dan masa. Oleh itu mereka tidak knowable terbaik melalui pemikiran, sekarang bukan melalui rasa pengalaman. Selain itu, kerana mereka mungkin changeless, borang-borang yang mempunyai lebih baik diploma kebenaran daripada melakukan perkara-perkara dalam dunia, yang mungkin berubah-Tukar dan biasanya masuk ke atau akan keluar dari gaya hidup. Cabaran pemikiran, bagi Plato, adalah untuk mengetahui melalui maksud ("dialectic") watak borang-borang, fakta sahih yang paling mudah dan interrelations mereka, membawa maklumat yang paling penting borang, baik atau salah satu.

Aristoteles menolak prinsip Plato borang namun sekarang tidak tanggapan membentuk dirinya. Bagi Aristoteles, birokrasi tidak lagi wujud secara bebas daripada faktor-faktor — tiap-tiap bentuk adalah bentuk beberapa faktor. Satu bentuk "meluas" adalah sejenis ini adalah hasil daripada satu komponen, dengan yang komponen itu akan sejenis tersendiri atau boleh berputus asa wujud sama sekali. "Keindahan hitam ialah Kuda" menyifatkan bentuk yang baik bersaiz, Kuda, komponen yang pasti, haiwan itu keindahan hitam, dan tanpa bentuk bahawa Kecantikan hitam mungkin sekarang wujud. Tidak seperti bentuk-bentuk yang agak besar, borang-borang "tidak sengaja" mungkin hilang atau diterima melalui isu dengan keluar menukar sifat penting. "Kecantikan hitam adalah hitam" menyifatkan bentuk yang tidak disengajakan, kegelapan, dalam sesetengah haiwan, yang perlu bergilir terendak lampu (seseorang akan mungkin cat dia) dengan keluar tidak lagi menjadi dirinya sendiri.

Birokrasi yang besar dan tidak disengajakan tidak dicipta, tetapi tidak Adakah mereka kekal. Mereka akan dihantar ke satu isu apabila ia dibuat, atau mereka akan diperolehi kemudian, dalam kes beberapa birokrasi yang tidak sengaja.

Etika. Plato dan Aristoteles, untuk ethicists sejarah yang maksimum, Masalahnya berharga etika adalah memenuhi kebahagiaan. Oleh "kebahagiaan" (sama lama terjemahan Bahasa Inggeris daripada eudaimonia bahasa Greek), mereka tidak pula menandakan keadaan menyenangkan fikiran tetapi sebagai pengganti kehidupan manusia yang hebat, atau kehidupan kemakmuran manusia. Cara-cara yang melalui yang bertukar menjadi kebahagiaan yang diperolehi dijadikan melalui ciri-ciri tersendiri. Oleh itu sejarah ethicists biasanya ditujukan diri kepada 3 soalan berkaitan: (1) Apakah yang masing-masing atau kemakmuran kehidupan manusia terdiri daripada?, (2) apa Fadhilat adalah penting untuk
Load disqus comments

0 comments